tisdag 22 september 2009

Debattartikeln som inte publicerades

En annan stad är möjlig

I de flesta städer får man köra bil i stadskärnan 365 dagar om året. Uppsala är en sådan stad. Men i 1646 städer runt om i Europa, varav fyrtio i Sverige, har man beslutat att reducera antalet bildagar till 364 och att en dag om året istället upplåta staden helt och hållet till människorna. Samtidigt är kollektivtrafiken gratis den dagen. Detta sker den 22:e september, under parollen "In town withouth my car", eller Bilfria dagen som det kallas i Sverige.


Förra året hade jag förmånen att under denna kampanjdag befinna mig i en av de städer som deltar i projektet. Jag hade besökt Bryssel ett flertal gånger tidigare och fått en ganska positiv bild av staden, men att vara där under bilfria dagen var en upplevelse utöver det vanliga. Bryssel blev som en helt ny stad! Gatorna myllrade av människor till fots, på cykel, på skateboard, med barnvagn, med rullstol eller med hund. Staden levde upp och blev mycket rymligare. Trots att det var mycket människor i rörelse fanns det mycket mer plats. Helt plötsligt var det enkelt att ta sig från ena sidan gatan till den andra eftersom ingen strid ström av bilar utgjorde en barriär. Istället för buller hördes gatumusik på sina håll och jag kunde utan att behöva överrösta motorljud enkelt samtala med mina vänner. Jag tror aldrig att jag har sett så många människor gå runt i staden med leenden på läpparna och bara njuta.


När man tar bort bilarna ur staden för en dag blir det så tydligt att bilism inte är det trevligaste sättet att använda stadens utrymmen till. Utan bilarna skapas mycket mer liv och ett större offentligt rum. Mer plats för människor helt enkelt.


Detta är något jag skulle vilja att uppsalaborna fick chans att uppleva, åtminstone en dag om året. Miljöpartiet kommer än en gång att lägga en motion om att Uppsala ska sluta sig till de städer som gör innerstaden bilfri och kollektivtrafiktät den 22:e september. Vågar övriga partier låta invånarna se möjligheten till ett annat Uppsala? Efter mitt besök i Bryssel är jag nämligen övertygad om att fler skulle ansluta sig till den gröna tanken om mindre biltrafik i innerstaden om man har upplevt alternativet.

Vill du också inspireras? Idag på Dragarbrunnsgatan kommer Grön Ungdom visa på några av de aktiviteter man skulle kunna använda gatuutrymmet till om vi slapp bilarna.


Kristin Lilieqvist
Språkrör för Grön Ungdom Uppsala

1 kommentar:

Simon Rosén sa...

Jättebra artikel! Synd att den inte publicerades.
Bilfri stad - minst en dag om året!