torsdag 29 november 2007

Reklamaktion 13dec!

Torsdag 13 dec kommer vi ha en aktion där vi delar ut "ingen reklam tack"-lappar och flygblad mot direktreklam i Norby.


Vi möts på stora torget kl.17 och åker tillsammans ut med buss 7. För er som tar er dit på annat sätt är det möte på Svamptorget ungefär 17.20. Sen går vi och knackar dörr fram till ungefär kl. 19 innan det är dags för den STORA LUCIAFESTEN (och terminavslutningen)! Hemma hos kassör-Malena (i Norby). Vi bjuder på god vegansk luciaaktig fika/mat/snacks osv osv. Var där eller var fyrkantig!


//Josef Molin


ps. Flygbladet för reklamaktionen finns nedan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------


Direktreklam och energibehov

Varje årproduceras det ca 70 000 ton direktreklam (oadresserad reklam) i Sverige enligt branschens egna beräkningar. Det är omräknat i virkesförbrukning ca 300 000 kubikmeter skog vilket innebär att 1,2 – 1,5 miljoner träd årligen blir råvara för direktreklam. Energibehovet för att producera denna reklam, det vill säga energin som går åt till skogsproduktion, pappersmasstillverkning och reklambladstillverkning, är 0,41 TWh (terrawattimmar). Det är nästan lika mycket som kärnkraftverket Ringhals producerar under två vintermånader. Under 2001 gjorde dessutom Holmen Paper en undersökning som pekade på att mängden producerad direktreklam i Sverige snarare låg närmare 120 000 ton/år. Säkert är i vilket fall att produktionen ökat stadigt sedan dess.
(Källa: Energibehov vid Direktreklamsproduktion, Niklas Wallenius, 2002)


Vad gör hushållen med direktreklamen?

Sifo gjorde i början av 90-talet en undersökning som visade att 16% av hushållen slänger sin reklam direkt och utan att läsa den. 69% bläddrar igenom den och 9% spar den för att läsa den senare. Om de som slänger sin reklam istället skulle sätta upp en reklamavvisande skylt på brevlådan skulle alltså lågt räknat ca 200,000 träd kunna sparas årligen. Företagen som skickar ut reklamen får information från Posten om hur mycket reklam som behövs för att täcka ett utdelningsområde. Det innebär att fler reklamavvisande skyltar skulle minska utdelningsbehovet.

Argument för att sätta upp en reklamavvisande skylt på brevlådan

  • Papper sparas och färre träd går åt

  • Energi och pengar sparas

  • Mer skog kan lämnas orörd och bidra till ökad biologisk mångfald

  • Minskade transporter för utskick av reklam

  • Mindre mängder papper att sortera hemma


Vad kan du göra?

  • Sätt upp en skylt med texten ”Ingen Reklam Tack!” eller liknande. Då slipper du oadresserad reklam.

  • Ring 020 55 70 00 till direktreklambranschen (SWEDMA) så får du en blankett hem som du kan fylla i för att slippa adresserad reklam.

  • Hämta rabattkuponger på nätet. En del vill ha reklam i brevlådan för att inte missa olika rabattkuponger. Dessa kuponger finns nu på Internet på www.kupong.se, där kan du gå in och titta vilka kuponger som gäller just din affär och bara skriva ut de kuponger som du vill använda.

  • Olika veckoblad finns i affären. En del vill ha reklam i brevlådan för att inte missa veckoblad från t.ex Ica och Konsum. Dessa veckoblad finns att hämta i affären, antingen i kassan eller så ligger de framme.


2 kommentarer:

Simon Rosén sa...

Oj! Verkar jättekul! Klart jag kommer!!!

Karolina sa...

WOW!! låter helhäftigt ju! :D :D jättebra initiativ Josef! hur kom du på allt det här? I'll be there!